Przeskocz nawigację

Zapraszamy na operę. 21 czerwca w GSW

IVY SNOWSTALKERS OF ANCIENT APRON

Opera site-specific, adaptacja specjalnie na okazję wystawy Canti Espositi

21 czerwca godz.20.00
Wstęp wolny !
Galeria Sztuki Współczesnej
Opole, pl. Teatralny 12.

Piotr Kurek - muzyka, dramaturgia

Michał Libera - libretto

Barbara Kinga Majewska - głos

Natalia Przybysz - głos

Hilary Jeffery - puzon

Kamil Szuszkiewicz - trąbka

Jerzy Rogiewicz - instrumenty perkusyjne

Hubert Zemler - instrumenty perkusyjne

Pierwsza opera w karierze Piotra Kurka to dystopiczna fantazja na temat świata, z którego z dnia na dzień znikają ludzie. Osią narracji jest skrupulatnie podbudowana naukowo fantazja na ten temat autorstwa Alana Weismana przedstawiona w książce „World Without Us". Bardziej niż sugestywną prognozą czy rzewną refleksją na temat tego „co po nas", jest ona błyskotliwą i rzeczową analizą tego, co nasze zniknięcie umożliwi; jakie procesy uruchomi, jakie formy życia i nie-życia stworzy. Co stanie się z pozostawionym po nas jedzeniem, jak zachowają się systemy kanalizacji wyjęte spod naszej kontroli i jaki będzie krajobraz naszej planety, kiedy Koloseum będzie już nic nie znaczącym gruzem pożartym przez przyrodę?

„Świat po nas" to kameralna opera odwołująca się do redukcjonistycznej estetyki tego gatunku powstałej w latach 60. w Stanach Zjednoczonych. Nie ma w niej miejsca na śpiewane dialogi postaci budujących historię ani feerię efektów scenograficznych. Zakłada ona, że każdy muzyk na scenie zawsze już jest aktorem, który pracuje z przedmiotami i narracjami i z tej właśnie obserwacji tworzy ona określony „krajobraz postaci", których celem jest opowiedzenie pokaźnej historii w muzycznym formacie.

Piotr Kurek znany ze swych projektów elektronicznych a w szczególności muzyki syntezatorowej, w „Ivy Snowstalkers..." zajmuje się przełożeniem swych doświadczeń na sekstet muzyków związanych z muzyką nie-akademicką, w większości tworzących na warszawskiej scenie niezależnej. Odpowiadając na główny temat opery, przygotował on muzykę odnoszącą się do proceduralności rządzącej światem techniki i natury, których procesy bez udziału człowieka zyskują swą własną logikę.


Piotr Kurek - muzyka, dramaturgia

Muzyk i kompozytor. Współpracował z grupami teatralnymi i tańca współczesnego: TR Warszawa, Lubelskim Teatrem Tańca i Centre Chorégraphique National de Rillieux-la-Pape oraz niezależnymi choreografami i reżyserami, m.in. Anna Ladas, Magdaleną Szpecht, Ryszardem Kalinowskim i Robertem Drobniuchem. Jest autorem wielu projektów instrumentalnych Heroiny, Suaves Figures (z Sylvią Monnier), Piętnastka (z Hubertem Zemlerem), ABRADA (z Francesco de Gallo). Uczestniczył w festiwalach muzycznych i teatralnych, m.in. Unsound (Nowy Jork), CTM (Berlin), UH Fest (Budapeszt), OFF Festival (Katowice). W 2014 i 2015 roku był gościem specjalnym na europejskiej trasie amerykańskiego gitarzysty i wokalisty Bonnie "Prince" Billy.

 Michał Libera - libretto, dramaturgia

Socjolog zajmujący się muzyką od 2003 roku, ostatnio głównie jako dramaturg, autor esejów dźwiękowych, oper i eksperymentalnych form radiowych przy których współpracuje m.in. z Martinem Küchenem, Ralfem Meinzem, Rinusem van Alebeekiem, Joanną Halszką Sokołowską, Danielem Muzyczukiem, Komuną// Warszawa (premiery na festiwalu Ciało / Umysł, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, na Off-Biennale w Budapeszcie). Libera prowadzi konceptualno-popowe wydawnictwo Populista poświęcone nadinterpretacji muzyki oraz produkuje serie reinterpretacji muzyki z archiwów Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (Bôłt Records). Jest kuratorem rozmaitych koncertów, festiwali i anty-festiwali, programów muzycznych do wystaw, w tym laureatem wyróżnienia na 13-tym Biennale Architektury w Wenecji.

Natalia Przybysz - głos

Polska wokalistka i autorka tekstów znana również jako N'Talia i Natu. Absolwentka 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie i Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Emila Młynarskiego w klasie wiolonczeli. W latach 2001-2006, 2011 i 2012-2013 śpiewała w zespole Sistars wraz z siostrą Pauliną. Wraz z grupą nagrała m.in. dwa albumy studyjne „Siła sióstr" (2003) oraz „A.E.I.O.U." (2005). W 2006 podjęła solową działalność artystyczną. Pierwszy album nagrała w duecie z producentem muzycznym Envee. Krążek zatytułowany „Maupka Comes Home" ukazał się w 2008. Jej drugi album pt. „Gram duszy" ukazał się w 2010. W 2012 wraz z siostrą Pauliną wzięła udział w drugiej edycji programu „Bitwa na głosy" emitowanego na antenie stacji telewizyjnej TVP2. W 2013 został wydany trzeci album piosenkarki zatytułowany „Kozmic Blues: Tribute to Janis Joplin". Równolegle wokalistka ponownie z siostrą Pauliną utworzyła nowy zespół pod nazwą Archeo Sisters.

Barbara Kinga Majewska - głos

Urodzona w Warszawie wokalistka, autorka tekstów, publicystka, inicjatorka projektów poświęconych muzyce współczesnej. Absolwentka wokalistyki i pedagogiki muzyki w Hochschule für Musik Detmold. Studiowała śpiew solowy w Royal Academy of Music w Sztokholmie i muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Podyplomowe Studium Pieśni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zadebiutowała w 2014 roku operą Sławomira Wojciechowskiego „Zwycięstwo nad Słońcem" (Projekt P) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Prawykonała kompozycje Aleksandry Gryki, Marcina Stańczyka, Andrzeja Kwiecińskiego, Wojciecha Blecharza, Sławomira Wojciechowskiego, Karola Nepelskiego, Joanny Woźny, Lukasa Ligetiego, Adama Walickiego, Jasona Buchanana, Juliana Lembke. W operze Pawła Mykietyna „Czarodziejska Góra" w reżyserii Andrzeja Chyry wykonuje partię Kławdii Chauchat. W polskiej premierze opery Olgi Neuwirth „Lost Highway" występuje jako Renee i Alice. Z Bartłomiejem Wąsikiem współtworzy duet BARDO. Współpracowała m.in. z zespołem Kwadrofonik, Kwartludium, Royal String Quartet, Arditti Quartet, Garage Ensemble.

Anastazja Bernad - głos

Wokalistka, aktorka, absolwentka Warszawskiej Szkoły Filmowej, grała w Teatrze Provizorium  w spektaklach "Bracia Karamazow" i "Lód" w reż. Janusza Opryńskiego. Od piętnastu lat zajmuje się śpiewem tradycyjnym wykonując głównie polskie pieśni tradycyjne. Członkini Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, występowała w kraju i zagranicą, śpiewała w dwóch spektaklach muzycznych "Pieśni polskie" i "Trzy dźwięki" w reż. Jana Bernada. W 2006 r. wystąpiła z zespołem podczas 49 edycji Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" w projekcie łączącym pieśni tradycyjne z muzyka eksperymentalną. Śpiewała w utworach T. Wieleckiego, K. Knittla, C. Duchnowskiego, A. Kościówa, J. Kornowicza i J. Kochana. Uczennica wybitnych nauczycieli śpiewu tradycyjnego m.in.: Jewgienija Jefremowa, Hanny Koropniczenko, Władimira Iwanowa, Swietłany Własowej,  Rytisa Ambrazeviciusa i Jeleny Jovanovic. 

Hilary Jeffery - puzon

Puzonista, improwizator i kompozytor muzyki elektroakustycznej, wychowanek

słynnego Barton Workshop z Amsterdamu. Obecnie jeden z najbardziej rozchwytywanych puzonistów w Europie - występuje w takich orkiestrach jak legendarny zeitkratzer, zrzeszającym obecnie śmietankę berlińskiej sceny improwizatorów Splitter Orchestra, Inconsolable Ghost, LYSN - psychodeliczno-minimalistycznym kolektywie grającym muzykę dronową oraz niezliczonych mniejszych projektach. Sam o sobie mówi, że jest "puzonistą pustyni" - odkąd ćwierć wieku temu wyjechał na Saharę próbuje oddać w swojej muzyce "ciszę przestrzeni, która stała się dla centralnym i utrzymującym się czynnikiem wpływającym na jego sztukę".

Kamil Szuszkiewicz - trąbka

Trębacz, kompozytor, improwizator. Aktywna postać na warszawskiej scenie muzyki niezależnej, znany głównie z własnych projektach (m.in. Kapacitron), współpracy z Marcinem Maseckim (Profesjonalizm) oraz szeregu projektów z Hubertem Zelmerem. Autor płyt Prolegomena (2011), Bugle Call and Response (2014), Istina (2015) oraz komiksu dźwiękowego Robot Czarek (2015). Prowadzi zespół Zebry a Mit. W roku 2016 stypendysta MKiDN.

Jerzy Rogiewicz - instrumenty perkusyjne

Kompozytor, perkusista i pianista. Ukończył z wyróżnieniem klasę kompozycji Zbigniewa Bujarskiego na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako instrumentalista-improwizator występował z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. Toshinori Kondo, Kazuhisa Uchihashi, Hannoda Taku, David Thomas, Ray Dickaty, Wojtek Traczyk, Paweł Szamburski, Piotr Zabrodzki, Tomasz Duda. W latach 2005-2012 członek zespołu Levity - instrumentalnego tria, uważanego za jeden z najważniejszych zespołów grających nowoczesny jazz w Polsce. W latach 2009-2011 perkusista zespołu Pink Freud. Od 2010 współpracuje z Marcinem Maseckim (zespoły "Profesjonalizm", "Warszawska Orkiestra Rozrywkowa", "Polonezy", trio V/TLD z DJ Lenarem). Jest również członkiem rockowego zespołu Der Father (płyta Wake Up, Lado ABC, 2014). W 2013 roku prawykonany został jego utwór "Muzyka Poważna" na 10 instrumentów improwizujących.

Hubert Zemler - instrumenty perkusyjne

Perkusista, kompozytor. W latach 1999 - 2004 studiował na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W jego repertuarze są utwory kompozytorów XX i XXI wieku: "AIR" Helmuta Lechenmanna (wykonane na koncercie inauguracyjnym festiwalu  Warszawska Jesień 2015), Steve Reich, Tadeusz Wielecki,  Zygmunt Krauze, Tomasz Sikorski, Cornelius Cardew, Zdzisław Piernik, Arturas Bumsteinas. Równolegle z klasyczną edukacją i współpracą z orkiestrami  symfonicznymi (orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Sinfonia Varsovia) udzielał się w zespołach jazzowych, zgłębiając tajniki improwizacji, muzyki eksperymentalnej. Współtworzy warszawskie zespoły sceny niezależnej: Piętnastka (wraz z Piotrem Kurkiem), Slalom,  Shy Albatross, trio jazzowe LAM, duet Pilokatabaza raz angażuje się w wiele projektów z pogranicza muzyki współczesnej i improwizacji. Materiał z solowym repertuarem Huberta Zemlera został wydany na dwóch płytach: "Moped" (LADO ABC,  2011) oraz "Gostak & Doshes" (Bołt Records, 2014).