Przeskocz nawigację

WERNISAŻ W ANEKSIE - MALWINA DE BRADE

BUDUAR NIEDZIELNYCH DANDYSÓW

Artystka: Malwina de Brade
Kuratorka: Ania England

Galeria Aneks Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu
11.08-03.09.2017

„Buduar niedzielnych dandysów" to druga wystawa z kampowego cyklu prezentowanego w tym roku w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, którego kuratorką jest Ania England (pierwsza odbyła się w czerwcu). Bohaterem tej odsłony jest ekscentryczny dandys, który raz w tygodniu na krótką chwilę porzuca własne problemy i zamienia się w beztroskiego nastolatka. Przybiera kokieteryjne pozy, śmieje się, błaznuje i udaje kogoś, kim nie jest. Kreuje magiczny świat teatralnych póz i kolorowych kostiumów, ciesząc się tą wspaniałą, wyjątkową chwilą, w której znikają wszystkie smutki, a zamiast nich pojawia się beztroska zabawa. Świat, który istnieje spontanicznie, sporadycznie (tylko w niedzielę?), a potem rozpływa się i znika niczym kręgi na wodzie.
O tym, że dla kampu dandys jest postacią kluczową, świadczy fakt, że Susan Sontag zadedykowała Oskarowi Wilde'owi - genialnemu pisarzowi epoki wiktoriańskiej, mistrzowi ciętej riposty, modnisiowi i gejowskiemu męczennikowi - swój przełomowy esej Notatki o kampie z 1964 roku. Zdaniem Sontag to nikt inny, tylko dandys był kreatorem współczesnych gustów i upodobań, celebrując i wynosząc na piedestał masowo wytwarzane przedmioty. Eleganccy, stylowi, frywolni, prowokacyjni i niejednoznaczni seksualnie dandysi żyli w społeczności i jednocześnie poza nią, tworząc swoje własne, osobne "braterstwo wyższej klasy". Dzisiaj żyją głównie w sztuce i dla sztuki.
Cykl kilkudziesięciu fotografii Niedzielni dandysi Malwiny de Brade pokazany został w 1997 roku w Galerii Małej Związku Polskich Artystów Fotografów w Warszawie jako pierwsza kampowa wystawa w Polsce.

 

Malwina de Brade 

Ukończyła Wydział Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1995 roku dyplomem u prof. Janusza Stannego, aneks z grafiki warsztatowej u doc. Krzysztofa Wyznera. Zajmuje się malarstwem, ilustracją książkową, fotografią, grafiką warsztatową i animacją, współpracuje przy tworzeniu kostiumów, charakteryzacji i scenografii. Jest niezależnym kuratorem sztuki. Pracuje jako redaktorka w piśmie „LiryDram" oraz jako wykładowca w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie.
Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków i grupy fotograficznej Szare Dni. 

Ważniejsze wystawy :
Wystawa malarstwa w „Do widzenia do jutra", Warszawa - 2017 r.
Grupowa wystawa Malarstwa - Dom Kultury w Tarnowie - 2016 r.
Wystawa rysunku w „Do widzenia do jutra", Warszawa - 2015 r.
Wystawa fotografii „Tropy" - Centrum Kultury Śląskiej, Nakło Śląskie - 2014 r.
Wystawa zbiorowa fotografii - Galeria Inny Śląsk, Tarnowskie Góry - 2013 r.
Wystawa rysunku „Bestiariusz" - St. Praga, Warszawa - 2013 r.
Wystawa fotograficzna „Tropy" - Galeria 2B+R, Warszawa - 2012 r.
„Malowany świat Singera" - Instytut Żydowski, Kraków - 2011 r.
Wystawa grupowa „Szare Dni" - Galerie le Cerisier, Paryż - 2010 r.
„Fotografie z niewidzialnych kopert" - Biuro Wystaw Artystycznych, Skierniewice - 2010 r.
Wystawa indywidualna „Holga mon amour" - Galeria 2B+R, Warszawa - 2010 r.
„Malowany świat Singera" - Festiwal Singera w Warszawie - 2010 r.
Wystawa grupowa „Szare Dni" - Galeria Związku Polskich Artystów Fotografików, Łódź - 2009 r.
Wizualizacja koncertowa dla Kucz & Kulka - 2009r.
Wystawa „Mikroświaty" (z Anną Plewką) - Galeria 2b, Warszawa - 2008 r.
Wizualizacja koncertowa do projektu Nemezis & Mykietyn - 2008 r.
Wystawa zbiorowa fotografii „Czas zapamiętany - Mała Galeria 1977-2006" - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa - 2007 r.
Wystawa indywidualna fotografii „Autoportrety" - Galeria NOS, Tarnowskie Góry - 2006 r.
„Bi-cykl" - Mała Galeria Związku Polskich Artystów Fotografików - Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa - 2003 r.
„Niedzielni dandysi" - Mała Galeria Związku Polskich Artystów Fotografików - Centrum Sztuki Współczesnej. Warszawa - 1997 r.